Пам'ятки та рекомендації для учнів


ПАМЯТКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ УЧНІВ З ПІДГОТОВКИ ДО УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

Золоті правила читання
1. Очі біжать лише вперед

2.Розвивати своє поле зору.

3. Читання без промовлення.

4. Читаючи, думай.


Пам’ятка читача
1. Вибирай книги для читання відповідно до свого віку.

2. Ознайомся із змістом художнього твору за анотацією, визнач, наскільки тобі це цікаво.

3. Намагайся читати книги різної тематики.

4. Читай вдумливо, отримуй задоволення від краси слова. Не пропускай описи.

5. Користуйся книгою обережно, охайно, бо вона - твій друг


Пам’ятка для читців
1. Уважно прочитай твір мовчки або вголос.

2. Подумай, які думки та почуття висловлює автор.

3. Визнач тему та головну ідею твору.

4. Сформулюй, що хотів передати автор у цьому творі і що хочеш підкреслити ти.

5. Визнач логічні наголоси та паузи.

6. Виразно прочитай вірш.


Як скласти план тексту
1. Прочитайте текст, з’ясуйте значення незрозумілих слів.

2. Визначте тему й основну думку.

3. Поділіть текст на смислові частини, дайте їм заголовки.

4. Напишіть чернетку плану. Порівняйте його з текстом. Простежте, чи все головне знайшло відображення у плані, чи зв’язані пункти плану за змістом, чи відображають вони тему і головну думку тексту.

5. Перевірте, чи можна за цим планом переказати текст.

6. Акуратно перепишіть удосконалений варіант плану.

Як підготуватися до написання сенкана
Сенкан - п’ятирядковий неримований вірш, складається з одинадцяти слів:

1. У першому рядку записується одне слово, іменник, який є темою сенкану.

2. У другому – два слова, прикметники, які є означеннями теми.

3. У третьому – три слова, дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов’язану з темою.

4. У четвертому – фраза ( з чотирьох слів), якою висловлюється розуміння теми (чи ставлення до теми).

5. У п’ятому – одне слово, іменник – синонім ( висновок) до теми.

Як вести бесіду
1. У розмові намагайтеся порушувати тему, яка може зацікавити вашого співрозмовника.

2. Менше говоріть про себе. Не наслідуйте самозакоханих базік, які готові перебити будь-яку розповідь. Розкажіть краще про книгу, яку зараз читаєте, про новий фільм, виставу або спортивні змагання.

3. Учіться уважно слухати співрозмовника. Не перебивайте його, поки він не закінчить свою думку. Вислухайте його до кінця, а потім уже заперечуйте, якщо не погоджуєтеся. Чим уважніше ви слухатимете, тим приємніше буде людям з вами спілкуватися.

4. не намагайтеся говорити голосніше за співрозмовника: хто говорить, не підвищуючи голосу, до того прислухаються уважніше, ніж до крикуна.

5. Якщо у розмові вас переб’ють, не намагайтеся цю людину змусити слухати вас, а вислухайте її аргументи. Адже якщо ви обоє будете говорити водночас, нічого не почуєте.

6. Розмовляючи, дивіться на співрозмовника, але не хапайте його за руку, не крутіть гудзик на його одязі тощо. Потрібно вміти привернути увагу словами, а не руками.


Як готуватися до усного виступу
1. Подумайте, з якою метою ви будете говорити.

Визначте тему, основну думку, тон вашого виступу( урочистий, спокійний, обурений, критичний).

2. Підберіть потрібний матеріал.

3. Вирішіть, який тип мовлення переважатиме у вашому виступі( роздум, опис, розповідь)

4. Визначте можливий стиль вашого виступу( розмовний, публіцмстичний, науковий)

5. Складіть план.

6. Зробіть пробний виступ перед дзеркалом, слідкуючи за тоном, логічним наголосом, темпом мови, гучністю голосу, жестами, мімікою.

7. Попросіть кого небудь із ваших друзів послухати вас, врахуйте їхні зауваження.

8. Використайте магнітофон: прослуховування запису допоможе вам вдосконалити свій виступ.

Правила дискусії
1. Чітко визначте свою точку зору й аргументи до неї.

2. Вступаючи у дискусію, не починайте її з тих питань, з якими ваша думка не збігається з думкою вашого опонента.

3. Використайте метод Сократа, який полягає у тому, що свою думку ви ділите на маленькі частинки, і кожну пропонуєте у формі запитання.

4. Аргументи не слід пропонувати у низхідному порядку, краще розпочинати з більш сильних доведень і такими ж сильними завершувати.

5. Пам’ятайте дію психологічного закону роботи пам’яті, запропонованого Г. Еббінгаузом, на якому побудовано « правило рамки»: найбільше запам’ятовується початок і кінець виступу.

6. Уникайте категоричності, особливо якщо ви заперечуєте.

7. Умійте почути та зрозуміти опонента.

8. Не переривайте свого співрозмовника.

9. Волійте не перемогти, а знайти істину.

10. Майте мужність визнати свою неправоту і просити критичного обговорення питання.


Як підготуватися до виразного читання тексту
1. Уважно перечитайте текст. Уявіть собі те, про що у ньому йдеться.

2. Визначте тему, основну думку, основний тон висловлювання.

3. Подумайте з якою метою ви читатимете цей текст, чому будете переконувати своїх слухачів.

4. Підкресліть найважливіші у змісті слова, тобто логічно наголошені.

5. Визначте паузи.

6. Продумайте, як ви можете використати інші засоби усного мовлення: темп мови, гучність голосу тощо.


Як характеризувати літературного героя
Характеристика героя – це виявлення у характері, зовнішності, мові, діях героя певних особливостей.

План характеристики літературного героя

1. Зовнішність, мова.

2. Соціальний стан.

3. Вид діяльності.

4. Здібності та інтереси.

5. Моральні якості.

6. Стосунки з людьми.

7. Ставлення до природи.

8. Вчинки.

9. Ваше ставлення до даного героя.


Як писати твір1. Вибери одну з запропонованих тем.

2. Запиши питання, на які ти хочеш відповісти у творі.

3. Сформулюй та запиши головну ідею свого твору.

4. Подумай над послідовністю майбутнього твору, склади план.

5. Подумай, з чого ти почнеш свою розповідь.

6. Вислови своє враження в кінці твору.


Як дібрати до твору матеріал
1. Подумки перегорни сторінки твору.

2. Відбери сцени, які безпосередньо пов’язані з основним « зерном теми».

3. Уточни лексичне значення слова.

4. Вичлени аргументи, деталі для доведення думки.

5. Яким має бути план?

а) план повинен пояснити, про що твір, його основна думка.

б) кожен пункт плану має нести визначену інформацію.

в) він повинен доводити оцінку, позицію, тобто « відповідати», а не запитувати.


Як написати твір-опис за картиною
1. Чітко визначити своє розуміння картини, відчуття настрою художника.

2. Створити портретну характеристику героя(героїні) картини.

3. Звернути увагу на деталі, що розкривають образ головного героя.

4. Зробити необхідні повідомлення про художника – виконавця картини.

5. Викладаючи свої думки, обов’язково їх аргументуйте, проаналізуйте кольорову палітру картини.

6. Вживати тільки ті слова, значення яких ви знаєте.

7. Прочитати написане, перевірити зміст, послідовність викладу, грамотність.


Написання анотації на художню книгу
1. Дати стислу характеристику книги та її теми.

2. Зробити перелік основних розділів чи питань, що висвітлюються у творі.

3. Критично оцінити зміст твору, його проблематику та образи.

4. Подати основні відомості про автора.

5. Вказати, на якого читача розрахована книга


Як писати твір-роздум у жанрі есе
1. Розпочинаючи роботу над твором, грунтовно продумайте його тему.

2. Викладаючи в есе свої думки, не забувайте, що воно не претендує на вичерпне трактування теми.

3. Стежте за тим, щоб ваші думки були власні.

4. Визначте свої враження з конкретного питання.

5. Викладайте свої враження з конкретного питання.

6. Дбайливо ставтесь до художньої форми есе.

7. Виражайте суб’єктивну думку.

8. Продумайте, щоб есе було філософського або публіцистичного характеру.

9. Формулюючи речення, намагайтеся використовувати свіжі метафори, афоризми.

10. Визначте головну ідею твору – есе.

Як написати твір компаративного характеру
1. Розпочинаючи роботу над твором, грунтовно продумайте його тему.

2. Визначте головну ідею твору.

3. Складіть план, доберіть епіграф, що відповідає темі твору та розкриває його головну думку.

4. Визначте, що об’єднує та вирізняє аналізовані твори.

5. Продумайте, який цитатний матеріал з обох творів доречно використати для аргументації своєї думки.

6. Порівнюючи твори, не забувайте про композиційні засоби викладу думок:

а) інтригуючий початок,

б) послідовне розгортання теми,

в) хід роздумів у формі « запитання – відповідь»,

г) контрастне зіставлення аргументів,

д) експресивний висновок.

7. Викладаючи у творі свої думки, не забувайте, що вони мають бути пов’язані з темою та головною думкою.

8. Звертайте увагу на співрозмірність частин твору.

9. Стежте за тим, щоб думки розвивалися послідовно, щоб кожне попереднє речення було логічно пов’язане з наступним.

10. Формулюючи речення, намагайтеся, щоб ваша думка була висловлена точно, просто, ясно, образно та не допускала логічного тлумачення.


Як підготуватися до написання відгуку
1. Приступаючи до написання відгуку на прочитану книгу, важливо продумати мету вашої творчої роботи ( поділитися враженням про книжку, посперечатися з приводу оцінки героїв твору, поставити проблемне запитання, що виникло під час читання до адресата – того, до кого ви хочете звернутися у своїй роботі – до автора твору, ваших друзів, батьків та ін., - та його форму: твір-роздум, нотатки до шкільної газети тощо).

2. У вступній частині дайте загальну оцінку прочитаному, висловіть свої враження від твору, про який ви пишете відгук.

3. В основній частині докладніше зупиніться на своїх враженнях від прочитаного, конкретно їх аргументуйте, зверніть увагу на позицію автора.

4. Зробіть висновки щодо прочитаного твору.

Немає коментарів:

Дописати коментар